Skip to content

La nostra diòcesi, present a la 7a Trobada de responsables d’oficines de protecció de menors

Els dies 25 i 26 d’octubre passats, el Servei de Coordinació i Assessorament de les Oficines de Protecció de Menors de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), juntament amb la CONFER, van tornar a convocar els responsables i membres de les oficines de protecció de menors. Ha estat la 7a Trobada formativa adreçada a aquest col·lectiu. La sessió va tenir lloc a la seu del col·legi Nostra Senyora de Madrid. També van convocar els delegats diocesans d’Apostolat Seglar i Família i els responsables de moviments i associacions laicals. La nostra diòcesi hi va ser present a través de l’advocada, Matilde Gala i la delegada d’Apostolat Seglar, Mercè Lajara.

El programa del divendres 25 d’octubre, es va desenvolupar al voltant de cinc ponències, dues taules rodones i un recull d’experiències professionals des de les  quals es va abordar  el  tema dels  abusos sexuals en l’entorn familiar i en moviments associatius.

De la seva banda, Javier de la Torre, director del departament de Teologia Moral i Praxis de la Vida Cristiana a la Facultat de Teologia de la Universitat Pontifícia Comillas, va parlar de l’educació afectivo-sexual en l’entorn familiar.

Seguidament, Olalla Rodríguez, psicòloga i psicoterapeuta a l’Hospital Severo Ochoa de Leganés i responsable del Ministeri Estatal de Joves de la Renovació Carismàtica Catòlica, es va centrar en la família com a factor de protecció i de risc d’abusos.

Un altra de les persones que van intervenir-hi fou, Irene Arrimadas, directora del departament d’Innovació Pedagògica d’Escoles Catòliques, va parlar de la protecció al nen com un deure de tots. A més a més, Arrimadas, va tractar el paper dels pares i professors davant els abusos a les pròpies famílies.

A la tarda, va continuar amb l’exposició que va fer el Grup de Justícia Restaurativa; seguit de la ponència d’Amparo Medina, com a responsable de Protecció i bon tracte de l’Orde Hospitalària de Sant Joan de Déu, que va explicar de com es treballa la protecció de la discapacitat.

De la seva banda, Mayte Gómez, va explicar la mirada al menor en el Moviment Scout Catòlic per la seva protecció en l’àmbit associatiu; Montse Soria, coordinadora de Programes de Joventut de la Fundació Pere Tarrés, va parlar de la violència infanto-juvenil i familiar; i Carlos Presa, director del departament d’Ensenyament i de l’Oficina d’Atenció a les Víctimes de la diòcesi de Lugo, va aportar les seves experiències a l’interrogant: ¿Com curar el dany intrafamiliar? 

Pel que fa a la jornada de l’endemà, 26 d’octubre, es va centrar en gestió, acompanyament, teràpia i derivació en las oficines de protecció de Menors. Va començar amb la presentació del PRIVA (Programa de reparació integral de les víctimes d’abusos). Va anar a càrrec de Jesús Rodríguez Torrente i Jesús Miguel Zamora Martín, tots dos membres del Servei de Coordinació i Assessorament de les Oficines de Protecció de Menors per part de la CEE i de la CONFER, respectivament.

Després, va seguir l’exposició del Grup de Treball de Victimologia. Aquest grup va oferir algunes claus i criteris per fer efectiu el treball de les oficines diocesanes de protecció als menors.

Per part de l’Oficina d’Entorns Segurs de la CONFER, Glòria Rodríguez,  va donar diverses claus al voltant de com acollir, acompanyar i derivar els menors. Després d’ella, Almudena Olivares, també de la CONFER,  va parlar, des de la seva experiència mèdico-psicològica, de les “ferides dels abusos i la funció terapèutica.

Amb unes paraules d’agraïment als assistents, col·laboradors i persones que han fet possible aquesta jornada formativa, el Secretari General, Mons. Francisco César Magán, va clausurar la 7a Trobada.