"La catequesi serà una excusa per fer una gran renovació parroquial"

Data: 19 / novembre / 2019
263 catequistes d'arreu de Catalunya i Balears s'apleguen a Vic

El Seminari de Vic va acollir el cap de setmana passat un espai de formació per generar preguntes entorn del nou itinerari d’iniciació cristiana que proposa el Secretariat Interdiocesà de Catequesi de Catalunya i les Illes Balears (SIC). Els assistents són agents actius en comunitats cristianes d’arreu del territori. En concret, s’hi ha sumat provinents de tretze diòcesis: Barcelona, Terrassa, Sant Feliu de Llobregat, Girona, Vic, Lleida, Solsona, Urgell, Tarragona, Tortosa, Mallorca, Menorca i també València.

“La catequesi ha de ser un impuls per la renovació parroquial”, ha explicat Joan Àguila, el director del SIC, en la benvinguda a les jornades. La nova proposta neix d’una constatació: “És la vida de la mateixa parròquia el que hi ha en joc: una parròquia que no educa en la fe en molt pocs anys està condemnada a desaparèixer”. Per això considera que es busca una transformació de fons: “La catequesi serà una excusa per fer una gran renovació parroquial”.

El bisbe Antoni Vadell observava que de vegades “tenim por a sortir, a atrevir-nos a oferir la vida de Jesucrist. Ho hem de descobrir i tastar, per poder-ho abraçar”, ha defensat. En aquest sentit ha demanat als catequistes “confiar en els pares que s’interessen per la vida dels seus fills”, entenent sobretot que “això no és el teu negoci ni el meu, és la proposta del Senyor”.
Des del SIC contemplen també que les parròquies adoptin el nou model d’una manera gradual, adaptant-se a les necessitats de cada comunitat. “La gradualitat també és una pedagogia”, ha defensat. Però ha subratllat també la necessitat de començar pel desvetllament en la fe, que consideren “essencial”.

Després d’un treball d’anàlisi i reflexió, el SIC ofereix una resposta a les demandes dels catequistes, desgranada en deu aspectes concrets:

• una proposta inicial de desvetllament en la fe;
  • conjugar la catequesi amb la missa dominical;
  • endarrerir el sagrament de la comunió i passar de dos a tres cursos la formació prèvia;
  • implicar els pares en clau de catequesi familiar;
  • fer pedagogia d’iniciació en el si de la mateixa l’eucaristia;
  • generar espais de gran grup i treballar en equip;
  • treballar l’atenció individualitzada a través d’un diari espiritual (quadern de vida);
  • cridar a pares i joves a participar com a agents de catequesi;
  • oferir una trobada festiva entorn la taula als pares, amb col·laboració d’altres membres de la comunitat cristiana.

Col·laboració amb el CPL i Edebé
El nou mètode s’acompanyarà també de nous materials catequètics. “Ens dèieu que el material no funciona, que no l’entenen i hem agafat el toro per les banyes”, ha explicat Joan Àguila. Seran suports creats amb criteris d’innovació pedagògica. El SIC ha fet l’encàrrec l’editorial Edebé i els nous materials estaran disponibles per primavera. Una comissió de treball mixta, amb representats del SIC i d’Edebé, n’està fent el seguiment: l’editorial dels salesians hi posaran l’experiència pedagògica i de disseny i el SIC, l’orientació catequètica.

El SIC ha demanat també la col·laboració del Centre de Pastoral Litúrgica de Barcelona (CPL). En aquest cas, per reforçar la participació a l’eucaristia com a part de la proposta catequètica.
El programa de les Jornades, a la preparació del qual també va participar intensament la nostra Delegació Diocesana de Catequesi, es va completar amb la realització de deu tallers especialitzats i amb la presentació d’experiències d’acompanyament catequètic, també per als adults.

Més informació, al web del SIC