Reptes i camins de l'Església avui

Data: 24 / octubre / 2019
Acaben avui les Jornades de Formació i Animació Pastoral a Vilafranca del Penedès

De dilluns 21 fins avui s’està celebrant la 25a edició d’aquests Jornades que, amb un format de xerrada i diàleg amb el ponent volen afavorir una formació per als agents de pastoral i els fidels en general sobre temes d’actualitat a l’Església.

Enguany s’han triat alguns reptes i camins que recorre la comunitat cristiana. En una societat secularitzada com és la nostra, el diàleg entre creients i no creients és una realitat constant i inevitable. Sobre aquest tema va parlar el dilluns la Maria del Mar Galceran, que és pedagoga i coordinadora del projecte social “El lloc de la dona”, iniciativa de les germanes oblates al barri del Raval de Barcelona. Ella va posar de relleu algunes actituds que hem de tenir els creients per intentar dialogar amb els no creients i també va explicitar alguns àmbits o llocs comuns, com ara la bellesa, el sentit de la vida, l’amor, el patiment... que afavoreixen el diàleg a partir d’experiències comunes.
També dimecres 23 va haver-hi una aproximació al món de la no creença des de la vessant filosòfica, a través de la ponència de Jordi Pigem, doctor en Filosofia, que es titulava “En què creuen els qui no creuen”. Pigem va voler transmetre que el paradigma de la ciència i la tècnica no pot arribar a explicar-ho tot i que en aquesta esquerda que necessàriament s’obre al misteri es pot obrir també una opció de diàleg entre qui no creu i qui creu.

La figura del papa Francesc continua essent un punt clau per als cristians avui dia i un referent mundial, més enllà dels creients. La Glòria Barrete, periodista de Sant Feliu de Llobregat, especialitzada en temes de religió, va exposar els diversos aspectes de renovació que està aportant el seu pontificat, posant especialment èmfasi en l’estimulació del laïcat vers una coresponsabilitat i participació cada cop majors.

En aquesta setmana s’ha conclòs a Roma el Sínode Panamazònic i podem dir que la sensibilitat ecològica i per la cura del nostre planeta també és fa present a les Jornades amb la ponència d’avui que tanca el cicle, sobre les parròquies eco-solidàries, amb l’exposició de Maria Assumpta Bargalló, representant de Justícia i Pau. Serà a les 21h, a la sala Mn. Vinyeta dels locals parroquials de Santa Maria de Vilafranca.