Un “gremi” especialment creatiu és el de l’ensenyament. Si els docents coven dins el desig de transmetre als altres allò que han après, si de debò els agrada e-ducere, fer emergir el millor de cada persona, per al seu creixement integral, aleshores s’arriben a desenvolupar de manera extraordinària les capacitats pedagògiques, amb un elevat grau d’adaptació a les noves circumstàncies. I si a més un pren com a model Jesús Mestre, les motivacions per a realitzar aquest servei encara poden créixer una mica més. Així s’està comprovant en aquest temps de pandèmia, durant el qual les iniciatives per a la pràctica de l’ensenyament i per a la formació dels docents, s’adapten a nous mitjans, però no s’aturen. Fixeu-vos com es presenta la setmana:

Organitzades per la Delegació Diocesana d’Ensenyament s’estan duent a terme en aquest curs 2020-2021 una sèrie de trobades telemàtiques, sota el títol el cafè del divendres: Es un espai multifuncional on hi ha cabuda per a compartir l’experiència educativa en el dia a dia, per pregar, per formar-se, etc. La propera sessió serà divendres 26 de febrer a les 18h. La cita anterior va tenir lloc el 5 de febrer, amb l’aportació de l’Anna Moya, docent de religió, sobre l’acompanyament del dol i el sofriment en el context de pandèmia, amb reflexions orientades al tractament d’aquests temes a l’aula.

Altres iniciatives es desenvolupen gràcies a sinergies de diverses instàncies. «Visitar una església: àmbits, raons, evolució» és un curs online dissenyat per la Fundació Escola Cristiana de Catalunya i Catalonia Sacra. S’impartirà entre el 24 de febrer i el 15 de març, amb una formació de 15h, reconeguda per la Generalitat de Catalunya. Una de les particularitats d’aquesta teleformació és que el participant pot seguir-la al seu ritme, veient les videocàpsules i executant les tasques avaluatives proposades pels formadors, sense que calgui demanar hores lectives al centre educatiu. Entre els ponents d’aquesta formació hi ha l’Elisenda Almirall, màster en art, literatura i pensament i pertanyent a l’equip del Departament de Patrimoni de la nostra diòcesi.

A nivell estatal des de la Comissió Episcopal per a l’Educació i Cultura s’ha posat en marxa un procés participatiu per permetre a tota la comunitat educativa de considerar les qüestions que s’han de tenir en compte en la revisió del currículum de Religió Catòlica. Això es concreta en el fòrum online de debatHacia un nuevo currículo de Religión Católica”, que es realitzarà en quatre dimarts consecutius, del 23 de febrer al 16 de març. Després de cada fòrum s’obrirà durant una setmana un espai online de participació perquè tots els protagonistes de l’ensenyament de religió puguin contribuir en el debat.

Per al mes d’abril està organitzada la XV Jornada semipresencial de mestres i professors de religió de Catalunya i Andorra “Aprendrensenyar”. Enguany la modalitat és mixta, ja que contempla quatre unitats de formació (que seran accessibles des del dia 12 al dia 23 d’abril) i quatres presentacions de materials didàctics de diverses editorials, en modalitat online, i un acte de cloenda i eucaristia semi-presencial, retransmesa des de l’església parroquial de Sant Julià de Lòria (diòcesi d’Urgell, Andorra), el dissabte 24 d’abril a les 19’30h.