2a Jornada oberta Tocs i Campanes

Data: 29 / desembre / 2015
A Cubelles, reeixit acte cultural al voltant de les campanes i els campaners

El passat 19 de desembre va tenir lloc a Cubelles, coincidint amb la cloenda del 250è aniversari del campanar de l’església parroquial de Santa Maria aquesta Jornada, organitzada per l'Associació d’Amics de les campanes i campanars del Bisbat de Sant Feliu de Llobregat "Tocs i Campanes".

A dos quarts d’onze del matí, a l’atri de l’església parroquial de Santa Maria, de Cubelles, començaren a arribar els participants majoritàriament vinguts de diverses colles de campaners de parròquies de la diòcesi (Sant Feliu de Llobregat, Cubelles, Esparreguera, Begues, Carme, Sant Climent de Llobregat i la de Sant Martí de Teià, aquesta darrera al Maresme). A tall de salutació, la Colla de campaners de Santa Maria de Cubelles va oferir diverses repicades festives i va convidar a fer-ho a alguns campaners forans, acabats d’arribar. A l’ambient festiu s’hi afegí el campanar portàtil que van exhibir els campaners d’Esparreguera, Josep i Mercè.

L'acte va iniciar a l'auditori de la rectoria parroquial amb la intervenció del rector, Mn Joaquím Lluís, qui va adreçar unes paraules d’acolliment i benvinguda, a tots els presents, ressaltant el goig de poder fer la IIa Jornada de TiC, en el marc de la cloenda dels actes del 250è aniversari de la construcció del campanar de l’església parroquial de Santa Maria.
Tot seguit Mn Josep-Maria Gómez, president de l’associació TiC, va agrair l’oportunitat de la trobada i la bona disposició mostrada, per les parts implicades, la Parròquia amb el rector i tots els campaners, l’Ajuntament amb l’alcaldesa i el Grup d'estudis cubellencs “Amics del castell”, amb el seu president.
Va continuar l’alcaldessa Rosa Fonoll, qui després de donar la benvinguda a Cubelles a tots els assistents, va posar l’atenció en el 250è aniversari de la construcció del campanar, més enllà d’una fita històrica, incidint en la vinculació entre el campanar i la vida cubellenca durant tants anys, comunicant tota mena de fets i moments, esperançats, il·lusionats, tristos, ... o senzillament, el pas del temps.
Va continuar l’acte acadèmic, a càrrec del P. Valentí Tenas, OSB, de la comunitat de Montserrat, amb la conferència titulada “FLAIXOS”.
Tractà la campana com un instrument musical, en si mateix, i formant acords, quan se n’ajunta el so de més d’una, on s’hi estableix una germanor de complicitat entre les campanes, els campaners i qui les escolta.
Parlà dels senys, dels fonedors, dels mestres dels senys, dels qui donen forma a la costella de la campana, de motlles, de la benedicció del bronze i de les campanes, parlà de drings i musicalitat, de batalls, del llavi, del petó, de campaners, de contrapesos, del paisatge sonor, dels tocs brandant les campanes i sense perdre’n el seny, de les campanes singulars i la política. També incidí en les campanes de post guerra, de no massa bona qualitat i amb un so esquifit pels jous metàl·lics.

Després del dinar de germanor en un cèntric restaurant de Cubelles es va presentar el llibre Entre el seny i la rauxa. Campanars i campanes al Pallars Subirà, de Delfí Dalmau, Xavier Orriols i Francesca Roig, editat per Fonoll.
Tot seguit en Carles Lorenzo, de la Colla de campaners de Sant Feliu de Llobregat, va presentar l’audiovisual “Destrucció dels signes catalans pels borbònics en la guerra de successió – La campana Honorata”, àmpliament documentat i amb un rigor històric exquisit.
El president del Grup d'estudis cubellencs Amics del castell, Joan Vidal, i els autors de la publicació “250 anys del campanar de Cubelles, (1765-2015)”, Llum Villanueva i Antoni Pineda, van resumir-ne els continguts històrics, gràfics i anècdotes d'aquest llibre.

Al final de la Jornada van lliurar-se diversos reconeixements, com ara el de Associació Tocs i Campanes de l'any, a Isidre Pañella i Virella, campaner de Sitges, o el reconeixement, promogut des de l’Ajuntament, als tres campaners actuals de Cubelles, Josep Maria Granell, Ramón Gómez i Josep Maria Borrell, per la seva contribució en la recuperació de la figura del campaner.

Envia

De dreta a esquerra, l'alcaldesa Rosa Fonoll, el ponent Valentí Tenas, osb, el president de Tocs i Campanes, Josep Maria Gómez, el rector de Cubelles, Mn. Joaquim Lluís

Campanar portàtil d'Esparreguera